BO Admin
Bijlagen bij betalingsaanvragen – parameter VST_PDF_MAP
Als je een betalingsaanvraag verwerkt tot een order, dan kan je een bijlage meesturen naar het order via de parameter VST_PDF_MAP.
Structuur VST-bestand: <project>_<periode>.pdf, bijvoorbeeld W16047_03.pdf in de betreffende map cfr. parameter VST_PDF_MAP.
Je kan de factuurafdruk samenvoegen met alle pdf-bijlagen van het order door het vakje ‘Info pdf’s’ (E-factuur) aan te vinken. Voorheen gaf dit het probleem dat we meestal twee klanten (of twee facturen) moesten maken per vorderingsstaat (bijvoorbeeld: een deel aan 21% btw en een ander deel aan 6% btw).
Daarom kan je voortaan ook het volgnummer integreren in de naamgeving van het bestand. Namelijk: <project>_<periode>_<vlgnr>.pdf. Op deze manier kan je per periode en volgnummer een gewenste bijlage doorsturen.

BO Finance
Gestructureerde mededeling bij interco Facturatie
Als je een verkoopfactuur aanmaakt met gestructureerde mededeling, dan wordt deze gestructureerde mededeling nu ook langs de aankoopkant opgeslagen als het om een intercompany facturatie gaat. Zo kan de gestructureerde mededeling ook worden gebruikt bij de betaling van de factuur.
Extra kolom toevoegen in het afpuntingen scherm
In het afpuntscherm van een diverse boeking voegden we de analytische componenten toe.

Bijkomend rapport: Afscherming management vennootschappen in rapporten
Onder het menu ‘Journalen’ >> ‘Aankopen’ via het menu ‘Rapporten’ >> ‘Journaal’ kan je een rapport selecteren met alleen de optie ‘grootboek’ aangevinkt.

In de rapport parameters kan je ‘Grootboek’ aanvinken:

Voor een gebruiker die geen managementvennootschapsbeheer doet, krijg je nu een rapport waarbij de informatie van de managementvennootschappen wordt geanonimiseerd:

Export verkoopfacturen naar BOB50
Er is een mogelijkheid toegevoegd om boekingen van het verkoopjournaal te exporteren naar het boekhoudpakket Sage BOB50.
Transfermode e-invoice per leverancier instellen
Bij installatie van e-invoice wordt altijd een standaard transfermode bepaald. Als je facturen naar een andere bestemming wilde doorgeven, dan moest je dit voorheen per factuur aanpassen. Vanaf nu kan je een afwijking instellen op de leveranciersfiche in Finance. Deze wordt dan toegepast op alle e-invoicefacturen van die leverancier.
Standaardwaarde is leeg, wat inhoudt dat standaard werking e-invoice van toepassing zal zijn.
Wijziging layout verkoopfactuur i.v.m. cessie
Als je in het menu ‘Diversen’ > ‘Teksten’ een briefhoofding instelt via het veld Logo A4, dan wordt deze gebruikt bij opmaak van de pdf-verkoopfactuur. Indien een verkoopfactuur gecedeerd wordt, moet meestal de eigen bankrekening verborgen worden op deze briefhoofding. Als je bijv. als standaardbestand logo.jpg hebt ingesteld, kan je in dezelfde map een bestand logo_cessie.jpg zetten. Dit logo wordt dan gebruikt als een cessiebankrekening (type 8) en is gekoppeld aan het verkooporder.
E-Invoice inbound : herkenning leverancier enkel op basis van KBO nr.
Sommige inkomende PEPPOL facturen bevatten geen BTW nummer, maar enkel een KBO nummer. E-invoice zal nu ook op basis hiervan de leverancier kunnen herkennen.
Peppol
Je kan de meest recente release notes over PEPPOL hier consulteren. Daar vind je alle informatie over de recentste ontwikkelingen rond PEPPOL en digitale facturatie. Hieronder lees je nog een aantal nieuwigheden van de laatste 2 maanden, die we ook zullen aanhalen in de volgende PEPPOL release note van januari 2026.
Succesvol verzonden PEPPOL-facturen verwijderen is niet langer mogelijk
![]()
Facturen verwijderen (‘ontboeken’) via ‘Journalen’ > ‘Verkopen’ is niet langer mogelijk voor PEPPOL-facturen die werden afgeleverd bij de klant. Je zal volgende melding zien:

De enige manier om een PEPPOL-factuur te wijzigen, is door deze in PEPPOL te corrigeren via een creditnota.
Voor elke andere verzendwijze blijft het mogelijk facturen op deze manier te verwijderen. Ook voor PEPPOL-facturen wijzigt er niets als de factuur nog niet werd verzonden of een error genereerde. Samengevat:
|
Geen status (nog niet verzonden) Status “Error…” |
Factuur kan verwijderd worden. |
|
Status “Processing” Status “Processed” |
Factuur kan niet verwijderd worden. |
Nieuwe ontwikkelingen E-Invoice voor transfermode Finance
A. Boekingslijnen groeperen voor een PEPPOL-aankoopfactuur
Dankzij twee nieuwe instellingen in BouwOffice Admin kan je nu het aantal boekingslijnen dat op basis van de detaillijnen uit de PEPPOL-factuur wordt gegenereerd, sturen. Voorheen beïnvloedde het aantal detaillijnen van de factuur het aantal boekingslijnen. Nu kan je alle detaillijnen die beantwoorden aan dezelfde ‘condities’ (denk aan grootboekrekeningen, maar evenzeer de analytische dimensies) groeperen tot één lijn.
Wil je deze instelling activeren? Neem dan contact op met je consultant (of onze helpdesk).
B. Het PEPPOL-ordernummer wordt zichtbaar in BouwOffice
In deze nieuwe versie van BouwOffice kan je het ordernummer consulteren, dat door de leverancier in de PEPPOL-tag “Order reference” werd geplaatst. Dit veld is zichtbaar op de volgende pagina’s:
• BO Finance: ‘Journalen’ > ‘Aankopen’
• BO Finance: ‘Journalen’ > ‘Factuurcontrole’ > ‘Factuurgoedkeuring’
• BO Logistiek: ‘Inkoop’ > ‘Goedkeuren facturen’
Deze waarde zal uiteraard enkel zichtbaar zijn op facturen die via PEPPOL zijn ontvangen.
BO Project
Subadministratie 5: mogelijkheid om kostensoort te bepalen via activiteit
De parameter AB_KSRT_MATART ook ontwikkelen voor subadministratie 5: recepties, zodat hier ook optie '2' activiteit kan gekozen worden om de kostensoort te bepalen bij de overdracht naar de analytische boekhouding.
Kolommen toevoegen in werfoverzicht scherm
Kolommen hoofdprojectleider en initialen hoofprojectleider toegevoegd aan het scherm werfoverzicht ( BBIB-310).
#BESTEKNR bij schuldvordering
In BO Project in scherm BINS-110 – Instellingen/Teksten is er zowel in Tab Vorderingsstaat evenals bij tab E-mail/Vorderingsstaat #BESTEKNR toegevoegd.
Verschuiven van niet-goedgekeurde vorderingsstaten
Als je meerdere vorderingsstaten hebt ingediend, dan ben je verplicht om de volgorde van de periodes te respecteren om een vorderingsstaat op status ‘Goedgekeurd’ te zetten. Als je een vorderingsstaat van een latere periode eerder goedkeurde, kon deze niet omgezet worden naar de status ‘Goedgekeurd’. Dit is nu opgelost.
Klik met je rechtermuisknop op de periode die je wilt goedkeuren en naar voren wilt schuiven. Er verschijnt een pop-up waarin je aangeeft vóór welke periode jouw selectie moet komen.
Nadat je dit bevestigd hebt, kan de vorderingsstaat in kwestie op status ‘Goedgekeurd’ gezet worden.
Voorbeeld hieronder ter illustratie:
Voor project “JDV” heb je momenteel vier vorderingsstaten aangemaakt waarvan de eerste is goedgekeurd en de volgende drie voorgelegd zijn.

We ontvangen een goedkeuring tot facturatie voor periode 04 maar de vorige twee zijn nog niet goedgekeurd. Om periode 04 alsnog op goedgekeurd te krijgen ga je als volgt te werk:
Ga op de periode staan die je wilt goedkeuren. Klik op je rechtermuisknop en vervolgens op ‘Verschuif periode’.

Je krijgt een overzicht van alle periodes die op status 1-In voorbereiding en/of 2-Voorgelegd staan. Selecteer hier de periode waar periode 04 VOOR moet komen en klik op ‘OK’.
In dit voorbeeld moet periode 04 voor periode 02 komen.

Er wordt vervolgens een bevestiging gevraagd ter controle. Klik op OK en de verwerking is klaar.


Periode 04 staat nu VOOR periode 02 en 03. Deze kunnen we tenslotte op status ‘Goedgekeurd’ zetten zodat de periode gefactureerd kan worden.



Niet-geaccepteerde hoeveelheden zien in kerncijfers VST + herzieningen
Op een vorderingsstaat klant is het mogelijk om hoeveelheden die niet worden aanvaard door de bouwheer opzij te zetten in het veld ‘Niet geaccepteerd’.

De niet-geaccepteerde hoeveelheden kan je vervolgens mee afdrukken op het vorderingsstaatrapport.


In het scherm ‘Kerncijfers vorderingsstaten’ werden twee extra kolommen voorzien die het totaal van de niet-geaccepteerde hoeveelheden weergeven en de herziening hierop. Dit geeft de boekhouding snel een beeld van het bedrag aan niet-geaccepteerde hoeveelheden over projecten heen en binnen een bepaalde periode.

Hernoemen optie Ingave bestedingen: '2-Bibliotheek'
Wanneer het veld ‘Ingave bestedingen’ op de werf op ‘2 – Bibliotheek’ stond, was het niet altijd duidelijk wat we hiermee juist bedoelden. Daarom werd de omschrijving van deze optie aangepast naar ‘2 – Biblioheek (bibl. + project)’.
Wanneer ‘Ingave bestedingen’ op 2 staat, dan zie je de activiteiten uit de bibliotheek EN de nog geldige activiteiten binnen het project wanneer er ergens een activiteit moet worden ingegeven. Aan de werkwijze hoe we met activiteiten of deze optie omgaan, werd niets gewijzigd. We pasten enkel de naamgeving aan.

BO Logistiek
Integratie weegbrug/centrale (Precia Molen): checkbox ‘Enkel foutieve lijnen’
Vanaf nu zie je in het import-scherm voor Precia Molen bovenaan een checkbox ‘Enkel foutieve lijnen’. Als je dit aanvinkt, dan worden alle records gecontroleerd. Bestaat de adrescode of artikelcode? Indien niet, dan zal deze lijn rood kleuren waardoor je duidelijk ziet welke lijnen ‘fout’ zijn. Zo krijg je snel een overzicht van de foutieve records en kan je ze corrigeren voordat je de verwerking start.

Uitbreiding veldlengte barcode
Het veld barcode in de bibliotheken van BouwOffice Logistiek werd uitgebreid naar 200 karakters, dit om ook RFID codes toe te laten.
Rapport MMUT-15001: variant 'Inventaris per werf (met tarieven werftype)'
BO-Logistiek > Mutaties > Rapporten > Inventaris
Voor het Inventarisrapport MMUT-15001 is een nieuwe variant ‘Inventaris per werf (tarieven volgens werftype)' beschikbaar. Het getoonde 'Tarief (werf)' houdt rekening met het % verhuur van het werftype gelinkt aan afgedrukte wer(f)(ven).

Inventarisrapporten MMUT_15001: rapporten kunnen afdrukken zonder tarieven
BO-Logistiek > Mutaties > Rapporten > Inventaris
Door het vakje ‘Zonder tarieven’ aan te vinken onderaan het rapportaanvraagscherm, kan je de verschillende inventarisrapporten afdrukken zonder tarieven.
Vindplaats en leverdatum bijzetten in het scherm van dispatch in logistiek
Als je de behandelaar van een behoeftebon toekent via het dispatchscherm in logistiek, dan is het handig als je kan zien waar een artikel zich juist bevindt (depot binnen vs. depot buiten). Zo wordt het gemakkelijker om de juiste behandelaar toe te kennen.
Aangezien artikelen en materieel twee vindplaatsen kunnen hebben, voegden we twee kolommen toe. Ook de verwachte leverdatum die met de behoeftebon wordt meegegeven vanuit de requirementsapp werd toegevoegd. Zo kan er geprioriteerd worden vanuit het depot.

Timesheets/people app: materieelstukken beschikbaar maken op groep/subgroep
Vinkje ‘timesheets app’ toegevoegd op groep en subgroep in BO Logistiek. Dit zal bepalen of de bijhorende individuele materieelstukken zullen beschikbaar zijn in timesheets of niet.
