BouwOffice Release 3.6.3.0 Released Q2 2024

Ontdek de zomerupdate 2024 van BouwOffice

Table of Contents

Logistics Overbrenging bulk: Toevoegen activiteit Overbrenging Bulk | Mutaties: Toevoegen scherm 'Artikel Manueel' Vindplaats op subgroup Behandelaar op een behoeftebon: Error warning als er nog lijnen zijn die je vergeten bent van dezelfde bon. Verbeterde inventarisatie: Artikelbeschrijvingen toevoegen voor makkelijkere sortering Afdrukken van receptiebonnen inclusief gedefinieerde bijlagen Aanpassing logistieke facturatie: Optie voor 'Volledige maand berekenen' Basisfunctionaliteit voor subdepots is algemeen beschikbaar Verbetering saldotest behoeftelijn voor eigen product Integratie ACEG: uitbreiding veld "KEURCODE" naar 20 karakters G_Info beschikbaar maken op materieelsubgroepen voor de Requirements App Project Logica voor bepaling hoeveelheid post bij overname UST Finance Isabel certificaat enkel melden als effectief vervallen Blokkeren dat CN naar codabox kunnen gestuurd worden als de factuur nummer niet wordt vermeld Import documenten : zelfde controle op grootboek als bij manuele ingave E-invoice - Transfermodus BO Logistics : controle op referte wachtfacturen Import csv diverse boeking: extra kolom voor interco-veld VST printmodel - nieuwe samenvoegvelden ivm cumul overschrijding QR-code op standaard verkoopfactuurlayout Behoeftebon Aankoop - parameter voor aankoop op depot default aangevinkt Nieuwe job aanmaken vanuit bibliotheek tellerstanden Mutaties opzoekingen: aankoopprijs en aankoopdatum bij artikels Import keuringen KPD: Bronpad importbestand niet automatisch voorvoegen Printmodel offerte - bijkomende samenvoegvelden voor sectie samenvatting Aankoop/Betaallijsten - gesplitste betaling: wijziging controle op de fiscale schulden vanaf 1/7/2024 Boeken verkooporders: mogelijk maken dat er niet in een Interface-journaal kan geboekt worden Graydon & KBO: Adres informatie overnemen naar leveranciersfiche Integratie API CreditSafe (vervanging Graydon) Aanpassing rapport: Grootboekrekening toevoegen Aanmaningen: kolom vervallen saldo, niet-vervallen saldo toevoegen Inkoop - Bestellingen: bestelclausules automatisch kunnen overnemen bij aanmaak nieuwe bon BouwOffice Admin Dossiers – Subadministraties → Dossiers

Logistics

 

Overbrenging bulk: Toevoegen activiteit

In het scherm Overbrenging bulk in BO Logistiek konden we tot op heden geen activiteit meegeven. Dit strookte niet met de algemene werking van BO BO Logistiek. De kolom activiteit is hier nu toegevoegd. Indien de activiteit niet wordt ingevuld, blijft de standaardwerking van toepassing.

 

Overbrenging Bulk | Mutaties: Toevoegen scherm 'Artikel Manueel'

In dit scherm is nu een tabblad ‘Artikel Manueel’ toegevoegd analoog aan het tabblad ‘Individueel manueel’. In dit tabblad kunnen nu overbrengingen van artikelen in bulk gedaan worden door manueel het artikelnummer (of via keuzelijst) in te vullen.
 

Vindplaats op subgroup

De materieelsubgroep (Instellingen > Materieelsubgroepen) werd uitgebreid met een veld ‘Vindplaats’ zodat de vindplaats van een bepaalde subgroep binnen het magazijn kan weergegeven worden op custom rapporten. Dit kan handig zijn in het kader van bestellingen op subgroep via de Requirements app. Voor de magazijnier is het bij bestellingen op subgroep anders moeilijk om te weten waar een subgroep ligt binnen het magazijn. 


 

 

Behandelaar op een behoeftebon: Error warning als er nog lijnen zijn die je vergeten bent van dezelfde bon.


Het is mogelijk om lijnen die op een behoeftebon staan (nadat ze bijvoorbeeld via de Requirements app zijn binnen gekomen), toe te kennen aan een bepaalde magazijnier (Mutaties > Behoeftebon > Dispatch).
Dit kan men gebruiken om te voorkomen dat verschillende magazijniers dezelfde aanvraag zouden oppikken. 
Er werd een extra checkbox toegevoegd op dit scherm zodat de persoon die lijnen toekent kan controleren dat alle lijnen op een bon effectief zijn toegekend aan iemand. 

 

Verbeterde inventarisatie: Artikelbeschrijvingen toevoegen voor makkelijkere sortering


In het ingavescherm voor de inventarisopname wordt vanaf nu ook de omschrijving van het artikel getoond. Door te klikken op de kolomhoofding kan er gesorteerd worden op de omschrijving.

 

Afdrukken van receptiebonnen inclusief gedefinieerde bijlagen

Indien er een bijlage gedefinieerd is op het receptieboek wordt deze mee afgedrukt of samengevoegd bij de pdf.

 

Aanpassing logistieke facturatie: Optie voor 'Volledige maand berekenen'

Vanaf nu is het mogelijk om de berekening tot het einde van de maand uitvoeren, uitgaande dat er geen mutaties meer zouden gebeuren van het huurmaterieel.

 

Basisfunctionaliteit voor subdepots is algemeen beschikbaar 

Voor een aantal klanten was er al maatwerk voorzien dat het toeliet om subdepots te maken. Dit is een onderverdeling binnen het depot, zoals bijvoorbeeld een herstelatelier. Dit is vanaf nu algemeen beschikbaar:

Hiervoor dient er eerst een werf aangemaakt te worden via BO Project. Eens deze er is, kan dan in BO Logistiek via Bibliotheek > Projecten deze werf het tarief  “Depot” toegewezen krijgen. Vanaf dan verschijnt de checkbox “Subdepot” en het veld “Hoofddepot”. Het voordeel hiervan is dat je nu binnen het artikelbeheer ook de voorraad op deze subdepots kan bijhouden:

 

Verbetering saldotest behoeftelijn voor eigen product

Wanneer men binnen een behoeftebon op een behoeftelijn een eigen product had staan, waarvan de samenstelling bestond uit enkel non-stock-artikelen, kreeg men bij het verwerken de melding "Saldo mag niet negatief zijn". Wanneer dit eigen product op een overbrengingslijn gebruikt werd, kreeg men die melding niet. Dit is nu verbeterd.

Integratie ACEG: uitbreiding veld "KEURCODE" naar 20 karakters

Voor de toekomstige integratie met de keuringsorganisatie ACEG hebben we nu voorzien dat het keuringstype uit 20 karakters kan bestaan:

 

G_Info beschikbaar maken op materieelsubgroepen voor de Requirements App

Om het mogelijk te maken om bijlagen te tonen wanneer men vanuit de Requirements App op een subgroep dient te bestellen, kan men vanaf nu ook via G_Info (gele post-it) bijlagen koppelen via het scherm "MINS-010: Materieelsubgroepen":

 

 

Project

Logica voor bepaling hoeveelheid post bij overname UST

Vanaf nu is het mogelijk om in de de vorderingsstaat klant in BO Project de hoeveelheden over te nemen uit de uitvoeringsstaat waarbij de hoeveelheden van de uitvoeringsstaat op onderbouwingsniveau zijn ingegeven.

Het percentage op de post in de VST klant wordt dan berekend adhv. De volgende bedragen:

Som uitgevoerde bedragen / totaalbedrag post = percentage periode

Ingave uitvoeringen (op onderbouwingsniveau)

Voorbeeld van afbeelding

 

Ingave vorderingsstaat

Afbeelding met tekst, schermopname, software, schermAutomatisch gegenereerde beschrijving

Ingave vorderingsstaat > Overname hoeveelheden NAC

Afbeelding met tekst, schermopname, software, schermAutomatisch gegenereerde beschrijving

 

Finance

 

Isabel certificaat enkel melden als effectief vervallen 

Een maand voor het vervallen van het Isabel Certificaat krijgen gebruikers daar telkens een messagbox van (bijvoorbeeld bij het inboeken van de bank).
 

De gebruikers kunnen dit certificaat zelf niet vervangen en sturen een mail naar de helpdesk. Op zich is de melding bij de helpdesk niet nodig want KPD ontvangt deze meldingen ook van Isabel. Het vervangen van de certificaten wordt reeds op de planning gezet door de mails die we zelf ontvangen van Isabel. Vanaf heden zal de melding over een vervallen certificaat enkel nog komen als het effectief vervallen is. Op deze manier hopen we het aantal mails bij de helpdesk en de hinder die dit bij gebruikers veroorzaakt te verminderen. 

 

Blokkeren dat CN naar codabox kunnen gestuurd worden als de factuur nummer niet wordt vermeld

Wanneer er vanuit het order beheer (Journalen > Orders) een creditnota op het peppol platform wordt gezet, dan is het verplicht om het factuurnummer waar deze creditnota betrekking op heeft mee te sturen, anders wordt de credinota geweigerd op het peppol platform. Voor creditnota’s is het vanaf heden dus verplicht om het veld ‘Creditnota voor factuur’ in te vullen. Dit veld is vanaf deze release verplicht voor alle types van facturen (KPD-Email, Arco, Codabox,..) aangezien het vanaf 2026 verplicht zal worden om alles via peppol te laten verlopen. 

 

Import documenten : zelfde controle op grootboek als bij manuele ingave

Grootboekrekening 499100 (Wachtrekening saldo openingsbalans) is een speciale rekening die door KPD wordt gebruikt wanneer de openingsboekingen een saldo <> 0 geven. Normaal kan de gebruiker zelf geen boekingen op deze rekening doen. Dit kon echter wel via een import file met diverse boekingen. Dit werd nu ook geblokkeerd.

 

E-invoice - Transfermodus BO Logistics : controle op referte wachtfacturen

Bij het boeken van facturen in logistiek met transfermethode ‘Logistiek’ werd er geen controle gedaan op de referte. Het was dus mogelijk om een factuur 2 keer als wachtfactuur in logistiek door te duwen met dezelfde referte. Men kreeg dan pas bij het boeken in logistiek de fout dat een factuur met deze referte al bestond in de boekhouding. Door deze extra controle worden mogelijk dubbele facturen er reeds in het begin van het proces uit gehaald. De gebruiker krijgt gewoon een waarschuwing, het is niet blokkerend. De check gebeurt tegenover alle wachtfacturen met als referentiedatum het veld <Boeking.datum>.  We kontroleren binnen de huidige periode van deze datum en 12 maand terug vanaf deze datum.


 

Import csv diverse boeking: extra kolom voor interco-veld 

In de csv-import voor diverse boekingen is het nu ook mogelijk om het veld INTERCIECODE mee te importeren.

 

VST printmodel - nieuwe samenvoegvelden ivm cumul overschrijding

Er zijn nieuwe samenvoegvelden toegevoegd, die toelaten om per post de cumul van de overschrijding weer te geven alsook het totaal van de periode inclusief overschrijding.

 

QR-code op standaard verkoopfactuurlayout

Het is mogelijk om een QR code toe te voegen op de PDF van de verkoopfactuur, waarmee een factuur eenvoudig betaald kan worden door middel van een scan via uw bankapp. Neem contact met uw consultant indien u hierin geïnteresseerd zou zijn.

 

Behoeftebon Aankoop - parameter voor aankoop op depot default aangevinkt

De BO Admin instelling MUT_BEHOEFTE_BOUWPLAAS_DEPOT zorgt er voor dat het vakje D(epot) in het aankoopscherm vanuit behoeftebon standaard aangevinkt staat. Daarbij zal desnoods ook de activiteit van de behoeftebonlijn gewijzigd worden als activiteit op depot.

 

Nieuwe job aanmaken vanuit bibliotheek tellerstanden

 Vanuit de bibliotheek Tellerstanden kan een nieuwe job aangemaakt worden op het materieelproject gekoppeld aan het geselecteerde materieel.

 

Mutaties opzoekingen: aankoopprijs en aankoopdatum bij artikels

In het scherm Mutaties > Opzoekingen, zijn aankoopprijs en aankoopdatum bij de artikels toegevoegd.

 

Import keuringen KPD: Bronpad importbestand niet automatisch voorvoegen

Wanneer een csv keuringsbestand ingelezen wordt volgens de KPD structuur, bestaat de mogelijkheid om in kolom E de naam van het bestand met het (PDF) keuringsverslag mee te geven. Standaard is dit de bestandsnaam en wordt er verondersteld dat dit bestand in hetzelfde pad staat als het csv bestand.

Er is een extra vinkje “Bestand – Bronpad behouden” toegevoegd, waarbij in het csv bestand in kolom E het volledige pad doorgegeven kan worden. Dit kunnen bovendien ook hyperlinks zijn, indien het keuringsverslag bv. op Sharepoint staat.

 

Printmodel offerte - bijkomende samenvoegvelden voor sectie samenvatting

Er zijn nieuwe samenvoegvelden in het printmodel “offerte” die toelaten om in de samenvatting ook per gekozen detailniveau de BTW bedragen en totaalbedragen incl. BTW op te nemen.

 

Aankoop/Betaallijsten - gesplitste betaling: wijziging controle op de fiscale schulden vanaf 1/7/2024

Er is een uitbreiding van de inhoudingsplicht, niet meer enkel beperkt tot controle van schulden bij de FOD Economie (fiscus) en de RSZ. Nu zal ook de RSVZ een deel van de betaling vragen indien de achterstand van sociale bijdragen voor zelfstandigen meer dan 2500 € bedraagt. De concrete modaliteiten zijn nog niet duidelijk, maar in BO Admin instelling FINS_BANKREK_RSVZ kan alvast de bankrekening van de RSVZ ingesteld worden, zodat bij gesplitste betaling een percentage of bedrag van de factuur op die rekening betaald kan worden.

 

Boeken verkooporders: mogelijk maken dat er niet in een Interface-journaal kan geboekt worden

Standaard zijn bij de verkooporders Interface-journalen niet toegelaten voor het boeken van de verkoopfacturen. Met deze instelling geef je aan dat alle journalen, dus ook Interface-journalen, toegelaten zijn voor het boeken van de verkoopfacturen

 

Graydon & KBO: Adres informatie overnemen naar leveranciersfiche

In de tab 'Companyweb' kan data opgevraagd worden en het is mogelijk om de naam en adresgegevens over te nemen naar de klanten of leveranciersfiche via de knop 'Overnemen naar fiche'. Dit is nu ook mogelijk voor KBO en CreditSafe.

 

Integratie API CreditSafe (vervanging Graydon)

De integratie met de API van Graydon is niet meer ondersteund door Graydon. Er is een nieuwe API van Creditsafe die nu van toepassing is. Er is een nieuw tabblad beschikbaar in de leveranciers en klantenfiche waarmee obv een BTW via de API de relevante data opgezocht kan worden. Naam en adresgegevens moeten kunnen worden overgenomen in de fiche van de leverancier/klant.

 

Aanpassing rapport: Grootboekrekening toevoegen

Rapport “Analytische balans per plaats/cat/soort (boekjaar) (Immo)” is uitgebreid met de kolom ‘Grootboekrekening.

 

Aanmaningen: kolom vervallen saldo, niet-vervallen saldo toevoegen

Er zijn 2 nieuwe kolommen toegevoegd in het scherm ‘Aanmaningen’: vervallen saldo en niet-vervallen saldo.

 

Inkoop - Bestellingen: bestelclausules automatisch kunnen overnemen bij aanmaak nieuwe bon

In BO Logistiek kan je voor het opmaken van een bestelbon werken met clausules. De clausules kunnen beheerd worden onder het menu ‘Instellingen’ > ‘Teksten’.

In BO-ADMIN is een nieuwe parameter toegevoegd BST_BESTEL_CLAUSULES die bepaalt dat bij het opmaken van een nieuwe bestelbon steeds alle clausules worden overgenomen én dat deze automatisch worden aangevinkt. De gebruiker kan dan de clausules die voor een bestelling niet van toepassing zijn, uitvinken.

 

In het detailscherm van de Bestelbon worden alle clausules in het tabblad ‘Clausules’ weergegeven:

Voorbeeld van een Bestelbon met 1 clausule.

 

BouwOffice Admin 

Dossiers – Subadministraties → Dossiers

Op het scherm van de subadministraties is er voor subadministratie 1 een extra tabblad ‘Personeelstype’ voorzien.

Op dit tabblad kan je per type werknemer en journaal definiëren.

Kolom ‘type werknemer’ zijn de werknemerstypes die je kan gebruiken in de personeelsfiche, nl, A ( Arbeidrs ), B ( Bedienden ) of C ( Derden ).

Kolom journaal ( Jnl )is een in te vullen en te bewaren veld.

Het journaal dat je kan ingeven moet een bestaand journaal zijn en moet van het type zijn welke is aangegeven op tabblad ‘Project’

In het scherm ’Overdracht nacalculatie’ zullen de arbeiders en bedienden dan op aparte lijnen komen waardoor er per journaal een verwerking kan gebeuren en de loonkost voor arbeiders en bedienden in een apart journaal worden geboekt.

 

Was this article helpful?

Can’t find what you’re looking for?

Our award-winning customer care team is here for you.

Contact Support